25 Kasım 2019 Pazartesi

Sezon değerlendirmesi




Bu yaz ve sonbaharda yeni bazı denemeler gerçekleştirme olanağımız oldu. Başlıklar halinde paylaşmak istiyorum.

Setup
Tül kafeslerle yapılan üretim tekniği oldukça verimli. Tül başına 7000 civarı sinek ile ortalama 6 günlük süre sonunda 20-25 gr yumurta verimi elde ettim. Bunu kış koşullarına göre tüm sezona yayacak olursak 10-15 gr olarak hesaplamak lazım. Yumurta toplamak için nem tutmayan ve ağırılığı bilinen yumurta yatakları çok iyi çalıştı. İstenmeyen yerlere bırakılan yumurta miktarı oldukça azdı.




Işık
Yaz döneminde ışık sorunu olmadı ancak. Gece yaptığım denemelerde https://www.evoconsys.com/products.html bu ürünün çalıştığını gözlemledim. Tamamen tesadüf eseri kullandığım bir “noname” beyaz LED lambadan da benzer bir sonuç aldım. “İndoor” üretim için özellikle sert kışı olan bölgelerde düşük maliyetli bir çözüm olabilir. Kışın sürdüreceğim üretimlerde alacağım sonuçları paylaşacağım.




Isı
Isı alt sınırının 30 dereceden aşağı düşmemesini öneriyorum. Katı yakıtla ısınan bir kalorifer sistemi ile sonbaharda 30 derece civarında bir ortam ısısı sağlamam mümkün oldu. Yumurta veriminde çok önemli bir parametre.

Larva beslenmesi
Kaba talaş ile larva beslenme ortamının havalandırılmasını denedim. Larvalar son derece sağlıklı bir şekilde beslendiler ve büyüdüler. Eğer kendi tavuklarınızı besleyecekseniz kesinlikle öneriririm. Hiç elemeden önlerine atıldığında keyifle ayıklayarak tüketiyorlar. Ancak bu ortam eleme aşamasında büyük sorun yaratıyor.

Orta ölçekli bir üretim düşünüyorsanız cinsine göre atıkların mutlaka parçalanması (max 0.5 cm büyüklüğünde)ya da fermete edilmesi gerekiyor. İskenderunda yaşayan Hasan Bey larva beslenmesi konusunda harika bir deneyim yaşıyor. Bu konuda benim ondan öğreneceklerim var. Kıyma makinası ile macun kıvamına getirilmiş atıklar hem larvaların beslenmesi hem de elenmesi sırasında önemli bir işçilik avantajı sağlıyor.

Otomasyon
BSF yetiştirme ortamının otomasyonu şart. Her gün yapılacak işlerin rollerine göre personelin önüne düşmesi, üretim kapasitesinin izlenmesi, sorunların erken tespiti, iklimlendirme gibi servisleri içeren web tabanlı bir yazılım oldukça ilerlemiş durumda. Bir ay içerisinde devreye almayı planlıyoruz.

Fizibilite
2000 tavukluk görece küçük ölçekli bir yumurta tavuğu işletmesi için fizibilite çalışması gerçekleştirdik. Yatırım maliyetleri yüksek gibi görünüyor ancak yatırım maliyetlerinin 4-5 yıl içerisinde geri döneceği hesaplandı.


Görüşmeler
Birkaç belediye ile atıkların değerlendirilmesi ve bir döngüsel ekonomik model olarak tavuk yetiştiriciliğini önerdik. Bir miktar hayal kırıklığı yaşadığımızı söyleyebilirim. Başlangıçta heyecanla karşılamalarına rağmen ya “daha önemli” işleri var ya da ben iyi anlatamadığım için henüz yol alamadık. Yönetmelik konusunda hala bir ilerleme sağlayabilmiş değiliz. Bakan yardımcısı seviyesinde lobi yapmaya çalışıyoruz.

Araştırma Kümesi
200 tavukluk bir araştırma kümesi kurduk. Yem hammaddesi olarak soya proteini yerine bsf larva proteinin ikamesi konusunu çalışıyoruz.
Tesisdeki kış aylarında ortaya çıkabilecek olan verim değişikliklerini ve sorunları bu ölçekte deneyimleme fırsatımız olacak. Bundan sonraki aşama larvaların yan ürünleri üzerine yapılacak denemeler olacak(Yağ-Kitin-Melanin vb).


Magoterapi
İlginç bir alan olan Magoterapi FDA tarafından “medical device” olarak onaylanmış. Larvaların diyabetik ayak yaraları, yatak yaraları, enfekte ülsere iyileşmeyen yaralarda mikrodebridman yaparak iyileşmeyi hızlandırıcı bir etkisi var. Medipol üniversitenin 60 saatlik(Bu kadar uzun sürede ne anlatacakları merak konusu) bir sertifikasyon programı var. Sertifika almış 4 doktor var. Son dönemde Ülkemizde şaşırtıcı bir şekilde yönetmeliği de mevcut. Hacamat, sülük, mezoterapi gibi uygulamalarla aynı kategoride değerlendirilerek Destekleyici Tıp Genel Müdürlüğünün çalışma alanına dahil edilmiş. Yeşil sineklerin larvaları kullanılıyor ve steril olarak üretilmeleri lazım. 2-4 günlük uygulama sonunda harika sonuçlar elde edilmiş. BSF larvaları sadece mikrodebridman değil aynı zamanda doku rejenerasyonunu hızlandıran ve antibakteriyel özellikleri olan enzimler salgıladığı için büyük potansiyele sahip. Sadece doktorlar uygulayabiliyor. Ülkemizde bu türün uygulandığını sanmıyorum



x

2 yorum:

  1. Sayın Tamer Bey, öncelikle acizane tebriklerimi iletiyorum. Hem değerli üretiminiz için hem de bakanlıklarımızın durumunu özetlediğiniz için. Ben de bu üretime girmek istiyorum. öneri ve desteklerini rica edecektim. Ben de sizin gibi boşa giden organik atıklara üzülenlerdenim ve kesinlikle üretime katılması gerektiğini düşünüyorum. Ben su ürünleri sektöründe çalışan bir biyoloğum. tekrar tebrik eder, iyi çalışmalar dilerim

    YanıtlaSil
  2. İltifatlarınız için çok teşekkür ederim. Memnuniyetle destek olmaya çalışırım. Tel 0505 238 55 79. Dilediğiniz zaman arayabilirsiniz.

    YanıtlaSil