6 Kasım 2016 Pazar

Kapalı Ortamda Yapılan BSF Üretiminde Aydınlatma

Journal of Insect Physiol 2016 Aralık sayısında -Kapalı bir ortamda yapılan Black soldier Fly üretimini artırmak için sineğin gözünün ışık spektrumu duyarlılığından yararlanılarak LED ile yapılan aydınlatmadan yararlanılması-başlıklı bir makale yayınlandı.

Makalede sineğin göz retinasının ultraviyole ile birlikte mavi ve yeşil duyarlılığından yaralanılarak 5 yıl süren çalışmasının sonuçları irdeleniyor. Çalışmada UV, mavi ve yeşil LED aydınlatma ile klasik florosan aydınlatma karşılaştırılmış. Her iki grup sineğin yumurtlama sayısı aynı olmakla birlikte LED grubunda yumurtadan çıkan larva sayısında belirgin bir artış gözlenmiş. 

Makale LED kullanılarak dizayn edilmiş aydınlatma tasarımı ile çatıdan gün ışığı ile yapılan aydınlatma arasında BSF larva üretiminde gün ışığı ile aynı hatta daha iyi bir verim elde edilebileceği savunuluyor. Ayrıca düşük yoğunluklu LED kullanımı yüksek yoğunluklu LED aydınlatmaya göre muhtemelen sineğin daha az enerji harcamasına bağlı olarak daha uzun süre yaşam süresi sağladığı da çalışmada çıkan önemli bir diğer sonuç.

11 yorum:

  1. doğru ışığı bulmak çiftleşme ve yumurta alımı için son derece önemli, bu konuda kullandığım aydınlatma ile çok yüksek bir verim aldım, detayları daha sonra paylaşacağım

    YanıtlaSil
  2. Benim 200 gr yumurtam D65-6500K florasan ışık yüzünden boşa gitti galiba. 12 gün oldu tek bir larva yok. Florasanda çiftleşme oranları acayip artmıştı ama fertilitenin bu kadar kötü olacağını düşünmüyordum. İlhan bey detayları bekliyoruz.

    YanıtlaSil
  3. BSF üretiminde 6500K renk sıcaklığı açısından en verimli olanıdır. tabiki, bu sinek formundaki erişkinlerin çiftleşmesi için gerekli olan çevresel parametrelerden biridir. ancak yumurtadan larva elde ederken ışığın fazla önemi yoktur, yani teknik olarak aydınlatma yumurtaya zarar vermez. siz yumurtaları nerden temin etmiştiniz? belki de size verilen yumurtalar infertil olabilir yada başka bir sebepten dolayı fiziksel çevresel strese maruz kalarak hasar görmüş olabilir. yumurta konusunda detay verirseniz bilgim dahilinde gerekli açıklamada bulunabilirim diye düşünüyorum. selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ilhan bey hakli. Yetersiz ya da uygun olamayan isiklandirma fertil yumurta sayisina etki edebilir sadece.
      Agirlikli olarak 450 nm dalaga boyunun altinda isik spektrumuna sahip lambalar sinekler tarafindan gorulmuyor. Bu nedenle metal halide turu isik kaynaklari uygun degil. Halogen ya da uygun dalga boyuna sahip led tercih edilmeli. Isiklanma suresini 12 saat tutmak lazim. 400 watt halogen ile ciftlesme hala oluyor ama yaz kosullarindaki kadar degil. Buna agir kis sartlari nedeni ile istma kosullarimin etkisini bilemiyorum. Kanimca benim yasadigim icanadolu cografyasi bsf uretimi icin yuksek isitma maliyetleri nedeni uygun degil. Larvalari yazin bol miktarda uretip metabolizmalarini yavaslatarak kisin sadece beslemek daha rasyonel. Simdilik sadece merakimi yatistiracak egzersizler yapiyorum o yuzden bu konuda yazdiklarim daha cok okudugum makalelerden cikardigim sonuclar. Ne kadar itibar edilir bilemiyorum.

      Sil
    2. Isik konusunu biraz daha acmak istiyorum. Gunes isigi genis spektrumda yeterli bir isik sagliyor. Tek bir lamba ile bunu saglamak bildigim kadariyla zor. Ornegin 290-320 nm dalga boyuna sahip uvb hayvalarin gelisiminde son derece onemli. 400 watt quartz iodine lambada cok az var. Yani isiklandirmanin belli ki 450 nm altindaki uva, uvb gibi daha dusuk dalga boyuna sahip lambalarla desteklenmesi gerekiyor. Mayis 2016 tarihinde yayinlanmis bir calismada "uvb reptile light" sera kosulllarinda gerceklestirilen bir bsf uretim modelinde dogal gunes isigini desteklemek amaciyla kullanilmis. Bir cok blogda cestli earth lamb, halogen vb lambalarla yasanmis basarisiz deneyimleri okuyorum. Benim 400 watt isik kaynagimin da sonuclarinin cok parlak oldugunu soyleyemem.

      Sil
  4. kontrollü üretim için çok büyük kafesler yapmanızı önermem, bunun yerine zemini tamamen kompos malzeme içeren bir kap üzerine giydirilmiş kafes (örneğin 50x70x100 cm en-boy-yükseklik) erişkin BSF lerin çiftleşmek için rastlaşma ihtimalini artırdığı gibi yumurtaların daha kontrollü elde edilmesine olanak sağlar. kompos malzemenin üzerine ya kartondan yada ahşaptan yumurta toplama kolektörü yapınız. benim tavsiyem ahşap olanından yapın ki yumurtaları kazıyarak bir yerde toplamanız/tartmanız ve üretim planlamanız kolay olsun. zemin neden kompos içersin; bilindiği üzere belli aralıklarla, çiftleşmeye bırakılan bireylere spreyleme şeklinde su vermeniz gerekiyor bu noktada şayet zemin fayans, beton yada strafor gibi pürüzsüz yüzeye sahip olduğunda bu yüzeylerde kalan su damlacıkları zemine ters düşen bireylerin kanatlarını suyun yüzey geriliminden dolayı zemine yapıştırıyor ve bu engelden kurtulamayan sinek yapıştığı yerde ölüp gidiyor. ama zemin kompos içerdiğinde kompos üzerinde su damlacıkları olsa dahi canlı buradan rahatlıkla kurtulabiliyor. tabiki bu benim edindiğim tecrübelerden çıkardığım sonuçlardır, diğer arkadaşlar veya Tamer bey bu konuda daha aydınlatıcı olabilir. selamlar saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayrintili paylasiminiz ve onerileriniz icin cok tesekkurler. Su damlalarinin buyuklugu konusunda endisenizde haklisiniz ve bir zamanlayici ile aralikli olarak ve makul boyutlu damlaciklar ureten spreyler kullanmak lazim. Ben kafesin yan duvarlarina bosalttigim bir camsil kutusu ile spreyleme yapiyorum iceriden disariya dogru. Yerler fazla islanmiyor. Zamanlarinin cogunu buralarda gecirdiklerinden bunun yeterli oldugunu varsayiyorum. Kompost zemine uygulandiginda sineklerin yumurtlama alanlarindan daha cok kompostun icine yumurtlayacaklari kanisindayim. Kendi uretim tasarimimda artik yumurta toplamiyorum bu nedenle zaten icine yumurtlamalari bir sorun teskil etmiyor.

      Sil
  5. Tamer bey merhaba,
    Bu makalenin tamamı sizde mevcut mu? İnternette sadece abstract kısmını bulabildim. Paylaşırsanız çok sevinirim.
    Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Makale lisansli ve ucretli. Paylasim konusundaki kaygilarimi anlayisla karsilayacaginizi umuyorum. Merak ettiginiz konu varsa makale icerisinden bulup yanitlayabilirim

      Sil
  6. Anlıyorum, o zaman en başarılı sonucun lamba tipi, ışık spektrumu ve kaç watt olduğunu yazmanız yeterli benim için. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  7. Makaleden anladığım kadarı ile mavi ve yeşil Led ampuller kullanmışlar. 6 ve 8 adet 1 watlik ampuller. 2 ve 20 cm mesafeden deneyerek larva çıkış oranlarında düşük yoğunluklu lehine bulgular elde etmişler.

    YanıtlaSil